Světlo pro heliport
Světlo pro heliport je důležitým aspektem bezpečnosti pro provoz heliportu.
V prvním řadě si musíme vysvětlit pojem co je to heliport – ,,Letiště nebo vymezená plocha určená buď zcela nebo zčásti pro přílety, odlety a pozemní pohyby vrtulníků“. Heliporty jsou místa, kde přistávají a vzlétají vrtulníky, a je důležité, aby byly správně osvětleny, aby zajistil bezpečný provoz všech operací.
Naváděcí světla pro heliport
jsou důležitými prvky osvětlení, které pomáhají pilotovat navigovat a přesně určit polohu přistávací a vzletové dráhy, zejména při špatných povětrnostních podmínkách nebo v noci. Tyto jsou navrženy tak, aby splnily mezinárodní normy a specifikace a zajišťovaly bezpečné přistání a vzlétání vrtulníků.
Překážkové návěstidlo se umisťuje na vyvýšená místa heliportu
Např. v rozích na střeše různých budov, na zastřešeném průchodu mezi heliportem a budovou, případně v jeho bezprostředním okolí tak, aby to bylo na větší vzdálenosti (střechy, apod.), zároveň ale nesmí oslňovat piloty v blízkosti heliportu.
Hlavním účelem majáku je usnadnění identifikace heliportu,
Např. v městské zástavbě, kde se nachází velké množství rušivých světel.
V okolí heliportu se mohou vyskytovat další překážky, na něž je dobré upozornit. K tomuto účelu se používá
Překážkové návěstidlo řady LS810
je všesměrné nadzemní návěstidlo vyzařující stálé světlo červené barvy, určené pro označené a heliporty. Vyrábí se v jednoduchém LS810 a zdvojeném provedení LS810D.
Návěstidlo LS810 – jedná se převážně o překážkové návěstidlo pro překážky do 45 m nad zemí, vyzařující světlo červené barvy. Skládá se z optického systému, kde jako zdroj světla využívá LED technologii.
Návěs LS-810, dodávaná pro 48 V (stejnosměrný prúd) nebo 230 V (střídavý prúd), vyrábí se červené světlo o vysoké intenzitě 32 cd.
Uvnitř návěstidla se nachází 1 ks červené LED diody LED. Senzor stmívání, upevněný vnitřní ovládací panel je citlivý na diferenciální senzor světla během dne a noci. Zabudovaný fotočlánek může vypínat/zapínat světlo při východu/západu slunečního záření (volitelná možnost).
Použité Fresnelovy čočky poskytují vysoké využití světla, stály světelný paprsek v požadovaném rozsahu. Úroveň krytí (odolnost vůči vnějším vlivům) IP66 a provozní teplotní podmínky od -40 °C do +55 °C
V praxi stále velké množství návěstidel využívá jako zdroj světla světelné, popřípadě xenonové žárovky. Takže současný technologický postup by se v praxi mohl začít využívat déle, investiční náklady mohou být vyšší, ale zvýší se tím průměrná doba životnosti (až 100 000 h) (v případě životnosti žárovek v návěstidlech cca 4 roky) a sníží se také energetická náročnost. Dále jsou důležité, což znamená významné ušetření nákladů na údržbu.
Výhody LED technologie pro návěstidla oproti xenonovým žárovkám:
1. Nízká spotřeba energie: LED žárovky spotřebovávají mnohem méně energie než xenonové výbojky, což vede k nákladům na elektřinu ekologičtější.
2. Dlouhá životnost: LED žárovky mají velmi dlouhou životnost, což znamená, že budete méně často měnit žárovky.
3. Okamžité svícení: LED žárovky svítí ihned po spuštění.
4. Nízká teplota: LED světlo má přirozenější teplotu světla než xenonové výbojky.
5. Odolnost proti otřesům: LED žárovky jsou odolnější proti otřesům a vibrám
Pozemní překážková návěstidla jsou důležitá pro bezpečnou provoz heliportu a musí být řádně navržena, instalována a udržována, aby zajistila optimální viditelnost a navigaci před pilotním vrtulníkem. Je také důležité dodržovat doporučené předpisy a normy v oblasti letecké bezpečnosti týkající se osvětlení na heliportech.
Letecká a překážková návěstidla
Poziční světla (letecká překážková návěstidla) jsou povinný bezpečnostní prvek. LED poziční světlo se instaluje na výškové budovy, komíny, jeřáby, stožáry, případně jiné stavby nebo přírodní útvary velkých vertikálních rozměrů. Takto označené objekty pomáhají orientaci posádek letadel a výrazně tak zvyšují pasivní bezpečnost letového provozu.
Letecká poziční nebo výšková světla
jsou konstruována tak, aby jejich pronikavé světlo bylo viditelné z každého směru a plnilo svoji funkci iv extrémních povětrnostních podmínkách. Poziční světla obsahují soumrakový spínač a GPS synchronizací. Poziční světlo musí splňovat přísné normy, které předepisuje Mezinárodní civilní letecká organizace (ICAO a FAA). K použití na území ČR a SR musí získat navíc souhlas Národního leteckého úřadu, kde jsme držitelé certifikátů a potřebných povolení. Jako světelný zdroj pro poziční světla se používá výhradně úsporná a na údržbu nenáročná LED technologie.
Pro označení výškových bodů, jeřábů a jiných překážek letecké dopravy nabízíme poziční světlo s nízkou svítivostí a poziční světlo se střední svítivostí a k tomu příslušenství.
Celou nabídku signalizační techniky naleznete v kategorii signalizace.
Jak vybrat správné letecké poziční světlo naleznete v našem článku.